fredag 25. november 2011

pepperkaker

Da er det en mnd til jul, og tid for pepperkaker, pepperkaker og mere pepperkaker. Her i huset er vi en smule pepperkakegale, og det skal lages pepperkakehus, og masse masse pepperkakepynt, og selvfølgelig pepperkaker til å spise og pepperkaker til å gi bort. Mange kjøper pepperkakedeig, og etter å ha prøvd mange, veldig mange, oppskrifter skjønner jeg det godt. Ikke før jeg prøvde den oppskriften mamma altid brukte når vi var små fikk jeg til en deig som var god å jobbe med. Denne oppskriften er anderledes en andre oppskrifter siden sukker og sirup ikke skal smeltes i en kaserolle, og fløten skal piskes til krem Den gir en fantastisk deig, og jeg vil veldig gjerne dele den slik at andre også får glede av den.

100g sukker
3/4 dl sirup
80g melange
1/4 ts malt ingefær
1/2 ts kanel
1/4 ts nelik
3/4 dl kremfløte (pisket til krem)
360 g mel
1/2 ts bakepulver

Smelt melange og bland kryderet i (nå lukter det jul på hele kjøkkenet). Ha sirup og sukker i en bolle, og hell den varme melangen over. bland godt slik at sirup og sukker smelter litt. Dereter blander du inn kremen, og så er det bare å blande bakepulveret i melet, og bland alt godt sammen. Deigen må vile til neste dag.

Siden vi er så pepperkakegale bruker vi å lage 4 dobbel oppskrift, da blir det en hel liten boks sirup, og det synes jeg er litt praktisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar